måndag 1 oktober 2012

Teater när den är som bäst

Det har varit full fart i mitt liv de senaste dagarna, på fredagen sände jag in mina svar till "valmaskinerna". På lördagen bar det iväg till Köpenhamn och ett underbart 50 års kalas. Ett glatt födelsedagsbarn, härliga tal, finurliga sånger, trevliga mänskor, god mat och utsikt över Köpenhamns väderkvarnar och bron till Malmö. Det är utmärkt att man får fira sina vänner.

På torsdagen förra veckan hade Lillan premiär med I taket lyser stjärnorna i Milja Sarkolas regi. Jag hade höga förväntningar och de införlivades med råge. En utmärkt regi, som med små medel och antydningar för handlingen framåt. En avskalad fungerande scenografi, och en härlig rytm i spelandet. Inte att förglömma skådespelarna. I Hbl undrade recensenten ifall detta är en ungdomspjäs och den diskussionen förde vi också efter föreställningen. Texten är tuff och berör säkert mänskor i alla åldrar. Jag är tror nog att alla har behållning av den. I taket lyser stjärnorna teater när teater är som bäst.
En sån kvinnokraft, unga och verkligt professionella kvinnor.
Så se den, njut och ta med lite näsdukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar